LIBERALIZAREA PIEŢEI AERIENE ŞI COMPANIILE AERIENE LOW-COST

02.09.2011

La sfîrşitul lunii iulie curent, a fost lansată prima rundă de negocieri privind semnarea Acordului de aderare a Republicii Moldova la spaţiul aerian unic european. Moldova este extrem de interesată de aderare la ECAA, aceasta va duce la diminuarea esenţială a preţului la biletele de călătorie, diversificarea rutelor aeriene, creşterea afluxului de turişti în ţară, venirea pe piaţă a companiilor low-cost, creşterea veniturilor bugetului de stat, stimularea concurenţei, o gestionarea mai eficientă a traficului aerian, implementarea unor standarde europene în domeniul transportului aerian şi sporirea siguranţei aeronavelor.


Primii beneficiari ai acordului vor fi consumatorii: „Ei vor beneficia de preţuri mai reduse pentru servicii avia, acesta este primul şi indubitabil beneficiu” (Alexandru Oprunenco, director de programe internaţionale la Centrul Analitic Independent „Expert Grup”). Reducerea preţurilor se va face resimţită odată cu venirea pe piaţa moldovenească a companiilor aeriene low-cost. Preţurile la biletele procurate la aeroportul din Chişinău sau în străinătate pentru venirea în Moldova, sunt de cîteva ori mai scumpe, de regulă de 4-5 ori. A zbura din Grecia la New York este mai ieftin decît din Grecia la Chişinău. O familie cu un copil, trebuie să achite aproximativ 1200 de euro pentru a zbura spre Chişinău dintr-o capitală vest-europeană. Însă, un zbor tur-retur cu plecarea din Londra spre Bucureşti sau Kiev, costă aproximativ 100 de euro.


Deşi beneficiile sunt evidente, există şi anumite aspecte negative. Acestea sunt: serviciile nu includ alimentarea pasagerilor, transportul cu autobuzul pînă la aeronavă; companiile low-cost nu poartă răspundere pentru bagaje şi nu oferă garanţii că ora plecării va fi respectată întocmai. În acelaşi timp companiile low-cost, păstrează reticenţă faţă de piaţa aviatică a Moldovei, argumentînd că dimensiunile pieţei sunt mici şi că capacitatea Aeroportului Internaţional Chişinău este de doar 800 mii de persoane.


Anterior, Agenţia Naţională de Protecţie a Concurenţei a constat ca poziţia dominantă pe piaţa avia este ocupată de Air Moldova (19 rute regulate), fiind urmată de Moldavian Airlines (3 rute) şi Tandem Aero (2 rute).


Sursa: VIZA.md
 

Publică un comentariu nou

CAPTCHA
Vă rugăm să răspundeţi la întrebare pentru a evita SPAM-ul
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.