CUM SĂ VĂ APĂRAȚI DREPTURILE ÎN FAȚA COMPANIILOR AERIENE

30.06.2016
Cum să vă apărați drepturile în fața companiilor aeriene
 

Casa de avocatură „Efrim, Roșca și Asociații"

Pentru că sîntem în perioada vacanțelor și tot mai mulți cetățeni aleg să călătorească cu avionul, e bine să fiți informați și pregătiți să vă apărați drepturile în fața companiilor aeriene. Dacă sînteți în situația în care zborul este anulat, suprarezervat sau întîrziat considerabil, sînteți îndreptățit în a cere despăgubiri. Care sînt acestea și cum le puteți obține?

Deși, aparent, dreptul pasagerilor pare a fi unul complicat și de neînțeles, regulile sînt foarte simple. În Republica Moldova există o normă juridică în care sînt cuprinse regulile și drepturile pe care le aveți în calitate de pasager al transportului aerian – Hotărîrea Guvernului din 08.11.2012 pentru aprobarea Regulamentului privind compensarea şi asistenţa pasagerilor în eventualitatea refuzului la îmbarcare şi anulării sau întîrzierii prelungite a zborurilor.

Această normă se aplică:

pasagerilor care pleacă de pe un aeroport situat pe teritoriul Republicii Moldova;pasagerilor care pleacă de pe un aeroport situat într-o ţară terţă către un aeroport situat pe teritoriul Republicii Moldova, cu excepția cazurilor în care aceştia au primit indemnizaţii sau compensaţii şi au beneficiat de asistenţă în ţara terţă respectivă, în cazul în care operatorul aerian al zborului respectiv este un operator aerian din Republica Moldova.

Există și un regulament al Uniunii Europene (Drepturile pasagerilor în eventualitatea refuzului la îmbarcare, a declasării, a anulării sau întîrzierii prelungite a zborurilor în temeiul Regulamentului (CE) nr. 261/2004) în care sînt scrise drepturile pe care le aveți în calitate de pasageri.

Directiva europeană este aplicabilă dacă:

decolaţi de pe orice aeroport situat în UE;aterizaţi pe teritoriul UE la bordul unei aeronave aparținînd unui transportator aerian din UE sau Islanda, Norvegia ori Elveţia.

Refuzul la îmbarcare

Dacă vi se refuză îmbarcarea împotriva voinței dvs., operatorul aerian este obligat să vă acorde imediat despăgubiri și asistenţă.Puteți fi și în situația în care vi se propune voluntar să renunțați la rezervarea pe care o aveți, desigur în schimbul unei indemnizații pe care o negociați pe loc cu operatorul aerian.

Întîrzierea zborului

Dacă zborul întîrzie mai mult de 5 ore aveţi dreptul la rambursarea costului biletului. Din momentul în care acceptaţi soluţia rambursării, compania aeriană este scutită de obligaţia de a vă asigura continuarea călătoriei sau de a vă oferi alt tip de asistenţă.

Compania aeriană are datoria să vă informeze asupra drepturilor de care beneficiaţi şi asupra motivelor refuzului îmbarcării, anulării zborului sau întîrzierii prelungite a acestuia (în general, este vorba despre orice întîrziere de peste 2 ore, cu excepţia zborurilor pe distanţe de peste 3 500 de km, caz în care se iau în considerare întîrzieri de pînă la 4 ore).

Anularea zborului

Dacă zborul dvs. a fost anulat, aveți următoarele drepturi:

* să fiți informaţi despre anulare;să vi se ofere explicaţii privind posibilităţile de transport alternative;
* să vi se ofere asistenţă de către operatorul aerian și o redirecționarea deplasării cu un zbor alternative;
* să primiți o compensaţie din partea operatorului aerian.

Totuși, NU beneficiați de aceste drepturi în următoarele situații:

* dacă sînteți informaţi despre această anulare cu cel puţin două săptămîni înainte de ora de plecare;dacă sînteți informaţi despre această anulare într-un termen cuprins între două săptămîni şi şapte zile înainte de ora de plecare prevăzută şi vi se oferă o redirecţionare care să vă permită să plecați cu cel mult două ore înainte de ora de plecare prevăzută şi să ajungeți la destinaţia finală în mai puţin de patru ore după ora de sosire prevăzută;
* dacă sînteți informaţi despre această anulare cu mai puţin de şapte zile înainte de ora de plecare prevăzută şi vi se oferă o redirecţionare care să vă permită să plecați cel tîrziu cu o oră înainte de ora de plecare prevăzută şi să ajungeți la destinaţia finală în mai puţin de două ore după ora de sosire prevăzută.

Important: Operatorul aerian nu este obligat să plătească compensaţii, în cazul în care poate face dovada că anularea este cauzată de împrejurări excepţionale, care nu au putut fi evitate în pofida adoptării tuturor măsurilor posibile. Împrejurările excepționale sînt situațiile pe care compania aeriană nu le poate controla, cum ar fi condițiile meteo, greva angajaților, împrejurări politice, etc.

În tabelul de mai jos vedeți situațiile în care beneficiați de compensații:

Ce trebuie să știți despre compensații și despăgubiri

Dacă nu vi se permite îmbarcarea, zborul este anulat sau ajungeţi la destinaţia finală, înscrisă pe bilet, cu o întîrziere de peste 3 ore puteţi primi şi despăgubiri între 250 şi 600 de euro, în funcţie de distanţă.

Așadar, pentru stabilirea distanţei se ia în considerare ultima destinaţie unde pasagerul urmează să sosească după ora prevăzută datorită refuzului la îmbarcare sau anulării zborului.

E bine să știți, în cazul în care operatorul aerian vă oferă un zbor alternativ, cu un orar asemănător, valoarea despăgubirii poate să scadă cu 50.

Totodată, compania aeriană are obligațiunea de a vă oferi gratuit:

* mese şi băuturi răcoritoare, direct proporţionale cu timpul de aşteptare;cazare hotelieră;
* transportul dintre aeroport şi locul cazării (hotel sau altele);
* aveți dreptul la două apeluri telefonice gratuite şi de a trimite gratuit mesaje prin telex, fax sau e-mail.

Ce faceți dacă bagajul s-a pierdut sau a fost deteriorat

În cazurile în care bagajele pe care le-aţi predat la check-in sînt pierdute, deteriorate sau au sosit cu întîrziere, aţi putea avea dreptul la o despăgubire din partea companiei aeriene, cu o valoare de pînă la aproximativ 1 220 euro (conform dreptului european).

Pentru aceasta, trebuie să depuneţi o plîngere în termen de 7 zile de la recepţionarea bagajului (sau 21 de zile, dacă bagajul întîrzie). Eventualele acţiuni în justiţie trebuie înaintate în maxim 2 ani de la data primirii bagajului.

Dacă transportaţi obiecte de valoare, puteţi înainta companiei aeriene o declaraţie specială contra cost, cel tîrziu în timpul formalităţilor de check-in. Acest fapt v-ar putea permite să obţineţi despăgubiri mai mari de 1 220 euro. Vă recomandăm, în astfel de cazuri, să încheiaţi o poliţă privată de asigurare de călătorie.

În ce situații nu aveți dreptul la despăgubiri

Totuși, sînt situații în care dvs. nu puteți cere despăgubiri de la compania aeriană. De exemplu:

* zborul a fost anulat din motive excepţionale, de exemplu din cauza condiţiilor meteo defavorabile;
* aţi fost informat că zborul este anulat cu 2 săptămîni înainte de ziua plecării;
* vi s-a oferit un zbor alternativ pe aceeaşi rută, cu un orar de zbor asemănător.

Chiar dacă nu aveţi dreptul la despăgubiri pentru circumstanţe excepţionale, operatorul trebuie să vă propună una dintre următoarele variante:

rambursarea costului biletului (întreg sau corespunzător segmentului de zbor pe care nu l-aţi parcurs);o altă modalitate de transport pînă la destinaţia finală, cu prima ocazie;reprogramarea zborului la o dată aleasă de dvs. (în funcţie de locurile disponibile);să vă ofere asistenţa necesară pe durata aşteptării unui alt mijloc de transport.

Astea sînt, în linii mari, „regulile aeriene" de care trebuie să țineți cont. Cereți-vă drepturile și veți face parte din pasagerii care cer despăgubiri pentru prejudiciile ce le-au fost cauzate. În prezent, aceștia constituie doar 1%.

 

Sursa: bizlaw.md

Publică un comentariu nou

CAPTCHA
Vă rugăm să răspundeţi la întrebare pentru a evita SPAM-ul
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.