INDIA-MOLDOVA 1:0 SAU CÎT COSTA KILOGRAMUL DE RÎNZA MOLDOVENEASCA! (ARTICOLUL DIASPOREI)

22.07.2013
Foto: italia.mfa.md

«Din întîmplare, zilele trecute am aflat istoria dramatica a unei simple familii de basarabeni, care a emigrat în Italia de mai mulți ani, despre care vreau să vă relatez.

 

După mulți ani de sacrificii, această familie se integrează în realitatea locală, ridică şi pune la cale copii, iar cu economiile acumulate decide să deschidă o întreprindere familială, şi anume un magazin alimentar în localitatea Lavinio la vreo 40 km distanță de Roma.

 

Faptul în sine este o veritabilă provocare şi un fenomen nu prea des întîlnit, fiindcă procentul de antreprenori, originari din Republica Moldova, în Italia este unul dintre cele mai nesemnificative în statisticile oficiale. Vizitînd acest magazin, cu ochi experimentat de cumpărător, îmi dau imediat seama că aici lucrurile merg nu prea bine, fiindcă nu este flux de cumpărători, sortimentul produselor expuse este modest, fiindcă nu este cerere. Proprietara şi fiul dumneaei, numele cărora din motive lesne de înțeles nu le pot publica, îmi povestesc lucruri triste: cumpărători ocazionali, basarabenii au în multe cazuri un comportament agresiv, înjură, vorbesc permanent despre bani, se îmbată lesne, scrutează cu priviri indecente alți cumpărători.

 

Dar mai uimitor este faptul, că cunoscuții şi prietenii lor, care locuiesc în vecinătate vin rar şi demonstrativ nu cumpără nimic din acest magazin alimentar şi chiar declară că merg la Roma pentru a cumpăra smîntînă şi alte produse alimentare de la magazine alimentare poloneze, că ar fi chipurile mai bune şi ca nu cumva să ,,îmbogățească’’ pe bietul nostru moldovean.

 

Nimeni nu-şi dă seama că această curajoasă familie este ruinată economic, iar frustrarea este enormă. Da domnilor, faimoasa rînza a moldoveanului face ravagii şi în Italia. Şi atunci arunc privirea către magazinul alimentar etnic indian, care se află la parter în vecinătate imediată. Şi ce credeţi? Diferența este copleșitoare, mărfuri în cantități mari, sortiment de produse alimentare proaspete şi ceea ce e cel mai interesant are cumpărători permanenți. Iar în toate serile aici se adună o mulțime de muncitori, care sînt specializați aici în Italia în muncile grele pe vastele cîmpuri agricole pontice şi de asemenea sînt întrebaţi ca văcari experimentați pentru dragostea cu care tratează animalele cornute venerate la ei în țară.

 

Indienii, după o zi de muncă istovitoare sub arșiță, vin de peste tot, care pe jos, care cu bicicleta parcurgînd cîte 20 km, care cu autobusul. Se aduna şi stau liniștiţi la taifas şi cu mare plăcere, ca şi basarabenii, servesc băuturi alcoolice chiar făcînd abuz foarte des. Da bine, ei servesc băuturi alcoolice autohtone, mi-ați putea reproșa dumneavoastră! Absolut greșit, domniile lor servesc bere italiană ,,Peroni’’, iar apoi cumpără un kilogram de orez, ghimbir proaspăt, cîțiva cartofi şi pleacă fericiți acasă. Cumpără nu pentru că ar avea mare necesitate, dar cumpără ca să susțină magazinul ‒ această mică oaza indiană în ,,deşertul italian’’.

 

Şi aici îmi aduc aminte istoria unei doamne în vîrsta, cu pensie modestă, care trimite asistenta casnică să cumpere de la măcelarul de cartier două felii de muşchi proaspăt de vițel la preț de 16 euro/kg şi pîine proaspătă de la brutarul de cartier la preț de 5 euro/kg, iar de la magazinul specializat de peşte proaspăt cumpără pește la prețul de 20 euro/kg. Asistenta casnică, care este moldoveancă, se revoltă sincer de faptul că cu pensie foarte modestă îşi permite aşa cheltuieli, cînd ar putea merge la un centru comercial şi cumpăra aceste produse alimentare la un preț de trei ori mai ieftin.

Atunci respectabila doamnă cu răbdare explică că ,,subvenționează’’ micile activități comerciale de cartier conștient, din sentimentul de solidaritate şi patriotismlocal şi nu este ea unica care face acest lucru. Se vede că totuși pentru noi este o adevărată provocare conștientizarea unor noțiuni elementare pe care se bazează societatea în Europa: simţ civic, tolerantă, solidaritate, mutualism, respectul tradițiilor locale.

 

De ce nu mă întrebați ce se face cu magazinul etnic moldovenesc? Vă dați probabil perfect de bine seama că nu merge vorba de un ,,happy end’’. Dacă lucrurile nu se schimbă, ceea ce e puțin probabil, în septembrie veți găsi ușile acestui magazin sigilate.»

 

Autor: Eduard GHERCIU, Președintele Asociației  “Moldova nel Mondo” (Roma)

Sursa: assomoldaveroma

Anonymous
Sa fim seriosi!

Cat de dramatic! Hai sa fim seriosi, daca te apuci de afaceri ai riscurile la pachet cu potentialele beneficii. Nu te duci sa cumperi de la un magazin doar pentru ca e moldovenesc ci pentru calitate, pret sau pentru produsele nationale care nu le gasesti in alte locuri.

Sa cumperi un produs doar pe criterii nationaliste? Nu e deloc inteligent si nici n-ar trebui sa fie motiv de orgoliu indiferent de natiune. Autorul ne da 2 exmple de cumparatori care cumpara "pentru a sustine afacerea conationalilor". Deci practic sustine ca trebuie sa cumpar ceva de la conationalii mei, indiferent daca e mai scump, calitate mai proasta si fara vreun beneficiu?
Deci daca nu cumpar sunt rau, iar daca voi cumpara sunt bun... interesanta logica cu iz de interes comercial.

In cel mai bun caz, autorul e naiv. In cel mai rau, pur si simplu e rau voitor. Personal cumpar produse de la magazine moldovenesti pentru ca au produse nationale, de la smantana la bors, de la bere si peste la vin si vodka, nu pentru ca ma simt obligat sa sustin pe cineva care a decis sa-si construiasca o afacere(care poate fi si inutila pentru comunitate, daca tot de comunitate vorbim). Sigur, mai exista un motiv care poate fi decisiv - increderea. Daca e un magazin mic si cunosc proprietarii, stiu ca produsele lor sunt bune, pot prefera acest loc pentru cumparaturi.

Articolul reflecta de fapt clasicul "hai sa ne plangem de mila ca nu avem noroc, de vina e poporul moldav" sau "mama eu sunt bun ei sunt rai". Daca faci ceva, asuma-ti responsabilitatile. Convinge-ti clientii ca au de castigat daca vin la tine, ofera-le ceea ce vor ori de ce au nevoie ... restul smiorcaielilor n-au loc in afaceri.

24 Iul 2013- 08:14 după amiază

Publică un comentariu nou

CAPTCHA
Vă rugăm să răspundeţi la întrebare pentru a evita SPAM-ul
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.